Skip to main content
×
Aandacht op de weg

MONO, ongestoord onderweg

MONO rijden is ongestoord onderweg zijn. Zonder afleiding van je telefoon. Zodat je je ogen op de weg houdt en niet op je scherm. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Daarom gaat begin september de landelijke campagne ‘Mono, ongestoord onderweg’ weer van start.

Lees meer

De meeste mensen weten wel dat de combinatie van sturen en een appje sturen risicovol is maar realiseren zich niet hoeveel meter ze in de paar tellen afleggen. Hoe gevaarlijk is het nu echt om en niet op de weg te letten. Een voorbeeld”: Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld). En een bericht lezen en vooral schrijven duurt nog een stuk langer dan 3 seconden!

Verkeersactieve school en MONO

Jongeren groeien op met de smartphone. Daarom is het belangrijk hen nu vast de norm mee te geven om geen sociale media te gebruiken tijdens het fietsen. In de netwerkvergaderingen wordt besproken hoe scholen aandacht kunnen geven aan deze campagne. Voorbeelden zijn het ophangen van de posters en het onderwerp bespreken met de leerlingen. De 2 campagne filmpjes op deze pagina kunnen hierbij helpen. Ook zijn er banners beschikbaar die gebruikt kunnen worden op centrale informatieschermen, websites, Facebook of Instagram. Deze digitale advertenties en banners staan in de downloadlijst onderaan deze pagina.

Verkeersactieve scholen die in de digitale portal doe-het-zelf educatieprojecten hebben gekozen die betrekking hebben op het thema afleiding in het verkeer zoals het lespakket ‘Doe meer met MONO’, ‘MONO: stop weg stap op!’, ‘Missie 3014’ of ‘Split the risk! Doe-het-zelfpakket' kunnen deze campagne ondersteunen door deze projecten in deze periode uit te voeren.

Stichtingen Tbutterfly en Yannick

Naast deze materialen zijn er ook You Tube filmpjes ontwikkeld door de stichtingen TButterfly (Tommy-Boy) en Yannick die scholen kunnen gebruiken om het onderwerp in de klas te bespreken. Met name verspreiding van deze filmpjes via scholen en social mediakanalen kan er aan bijdragen om de doelgroep te bereiken.

MONO zakelijk

Voor bedrijven is er een MONO zakelijk toolkit ontwikkeld. Deze toolkit biedt de mogelijkheid om MONO binnen bedrijf of organisatie zichtbaar te maken met verschillende middelen zoals sleutelhangers, stickers, parkeerbordjes en te personaliseren posters. Ook biedt MONO Zakelijk handvatten om MONO-beleid toe te passen binnen het bedrijf of de organisatie. Meer informatie klik hier.

Campagne

Landelijk worden attentieborden langs de snelwegen geplaatst en radio-en tv-spots uitgezonden.In Limburg wordt deze campagne ondersteund door posters langs invalwegen, advertenties in dag- en weekbladen, een persbericht en via social media. Tevens worden advertenties op de achterzijde van streekbussen door heel Limburg geplaatst en radio- en tv-spots uitgezonden op regionale radio en tv. De digitale materialen, advertenties, banners en het persbericht staan in de downloadlijst. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. Meer info over de landelijke campagne kijk op www.MONO.nl.

Materialen

Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden. Om extra materialen aan te vragen mail naar info@rovl.nl. Bijbestellen kan, zolang de voorraad strekt. Bij de bestelling duidelijk aan geven welke postergrootte je wilt ontvangen. De posters zijn beschikbaar  in de formaten 29,7 X 42 cm, 50 X 76 cm en  84 X 118 cm.
Het basis- en voortgezet onderwijs ontvangen in september een mailing met de winnende poster van de scholencampagne ‘Smart op de Fiets’ uit april 2021.

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.

Deel deze pagina op:

Selecteer jouw regio!

We filteren alle informatie (zoals nieuws, agenda en campagnes) op jouw regio. Indien je geen regio selecteert, krijg je alle informatie.

Selecteren