Skip to main content

Aandacht op de weg

Iedereen doet het wel eens: de mail lezen, een berichtje versturen of de laatste tweets checken tijdens het autorijden of op de fiets. Een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is heel riskant, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom start in september de campagne 'ONderweg ben ik OFFline' die je laat zien en ervaren dat appen, facebooken, tweeten, etc. niet samengaat met veilige en verantwoorde verkeersdeelname. De campagne biedt een simpel handelingsperspectief: ‘zet voor je vertrek je mobiel op stil’.

Lees meer

Afleiding wanneer je moet opletten
Dankzij Social Media zijn je vrienden, je familie, je collega’s, je favoriete muzikanten en zelfs het hondje van je oma altijd dichtbij. Soms iets te dichtbij. Zeker als je in de auto of op de fiets stapt. Elke keer als je een berichtje ontvangt raak je even afgeleid van de weg. Zit je achter het stuur te appen, dan reageer je een stuk trager op gevaarlijke situaties zoals plotseling remmen door de auto voor je of een onverwacht overstekende voetganger.
Check je al fietsend je twitter, dan zie je niet wat er om je heen gebeurt en heb je grote kans op een valpartij of een botsing. Het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk voor jezelf en andere weggebruikers. Het heeft invloed op het reactievermogen, de controle over het voertuig, je aandacht voor andere weggebruikers, verkeerssituaties, verkeersborden of aanwijzingen. De rijprestatie gaat daardoor fors achteruit, wat de kans op een botsing, een bermongeval of een valpartij sterk vergroot.

Gewoon even doen
Gelukkig is er een simpele oplossing; je mobiel op stil zetten. Zo raak je niet afgeleid door bliepjes, ponkjes of tingetjes. En kun je je beter concentreren op de weg. Dat is niet alleen veiliger voor jezelf, maar ook voor anderen.

Focus campagne
De campagne wijst erop dat appen, facebooken, tweeten et cetera tijdens het rijden met de auto en op de fiets echt niet kan. Zowel bij de auto als de fiets gaat het om bewustwording van de problematiek en risico's én het stimuleren om tijdens verkeersdeelname geen gebruik te maken van de smartphone. De achterliggende gedachte van de campagne is: ‘Social media en verkeer gaan niet samen. Hou je aandacht op de weg’. Dit is de rode draad in alle campagnematerialen.

De gevolgen als je 'even' niet kijkt
Facebooken, twitteren of je mail checken tijdens het autorijden heeft gevolgen voor je remweg (bijvoorbeeld bij een noodstop) en het aantal meters dat je aflegt zonder zicht op de weg.

Enkele voorbeelden om te laten zien hoe gevaarlijk het is om zonder aandacht op de weg te rijden: Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld).

Campagne
Landelijk worden attentieborden langs de snelwegen geplaatst en radio-en tv-spots uitgezonden.In Limburg wordt deze campagne ondersteund door posters langs invalwegen, advertenties in dag- en weekbladen, een persbericht en via social media. De advertenties en het persbericht staan in de downloadlijst. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. De campagne ‘Onderweg ben ik OFFline’ sluit helemal aan het het thema 'aandacht op de weg'. Voor meer informatie voor acties voor scholen over dit thema klik hier. Meer info over de landelijke campagne kijk op www.daarkunjemeethuiskomen.nl/onderweg-offline.

Materialen
Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden. Om extra materialen aan te vragen mail naar info@rovl.nl. Bijbestellen kan, zolang de voorraad strekt. Bij de bestelling duidelijk aan geven welke postergrootte je wilt ontvangen. De posters zijn beschikbaar  in de formaten 50 X 76 cm en 84 X 118 cm.

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.