Direct naar hoofdinhoud
×

ZomerBob

In de zomermaanden voeren we campagne om rijden onder invloed te voorkomen. Dit gebeurt door automobilisten en hun passagiers te stimuleren samen de Bob-afspraak te maken en die consequent na te leven. Bob is daarbij degene die geen alcohol drinkt en de anderen veilig thuis brengt. Door het gebruik van alcohol kan immers de verkeersveiligheid in gevaar komen.

Lees meer

Top jij blijft Bob

De Bob campagne heeft de norm neergezet om niet te drinken als je nog moet rijden. De laatste jaren is er helaas een stagnering te zien in de cijfers. Het aantal mensen dat met alcohol op rijdt, is de afgelopen jaren bijna verdubbeld (van 1,4% in 2017 naar 2,6% in 2022). Alcoholgebruik blijft verantwoordelijk voor 12-23% van de verkeersongevallen en (dodelijke) slachtoffers.

In deze campagne worden automobilisten gestimuleerd om zich aan hun eigen goede norm om nuchter te blijven  te houden, en complimenteren ze daarvoor met met de nieuwe campagneslogan: ‘TOP jij blijft Bob’! Zo wordt Bob weer top of mind bij mensen die met de auto op plekken of momenten zijn waar ook alcohol geschonken kan worden. Tevens wordt weer de sterke generieke norm neergezet dat alcohol en verkeer niet samengaan. Met de payoff ‘Kom veilig thuis' wordt het belang van die afspraak voor een veilige thuisreis nog eens benadrukt.  Meer informatie op www.komveiligthuis.nl/bob.

De Bob campagne heeft als doelstelling dat automobilisten die de intentie hebben om nuchter te blijven, het vertrouwen hebben dat zij zich aan hun voornemen kunnen houden als zij in de verleiding komen. Ben je met de auto dan kun je in sociale situaties alsnog een drankje aangeboden krijgen. Bij onverwachte gezelligheid, of wanneer iemand op een feestje niet weet dat jij hebt afgesproken om de Bob te zijn. Misschien neem je dat drankje als automatisme per ongeluk zelfs wel aan. Wat doe je met dat drankje zodra je je realiseert dat jij Bob bent?

Humor wordt in deze campagne gebruikt om jong en oud eraan te herinneren dat Bob niets drinkt en het normaal is om, als je toch wat aangeboden krijgt, dit niet aan te nemen. Op deze wijze worden mensen die ‘rondjes’ geven zich er ook meer van bewust dat er een Bob is.

Campagne

Landelijk worden attentieborden langs de snelwegen geplaatst. In Limburg wordt deze campagne ondersteund door posters langs invalwegen, advertenties in dag- en weekbladen, persberich. Naast sociale en online media worden er ook radio- en tv-spots uitgezonden. De advertenties en het persbericht staan in de toolkit onderaan deze pagina. Verder zijn hier ook de verschillende soorten posters en voorbeelden voor sociale media berichten en bijbehorend  beeldmateriaal te downloaden die partners kunnen gebruiken voor hun communicatiekanalen. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. 

Materialen

Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden. Om extra materialen aan te vragen mail naar info@rovl.nl.  Bijbestellen kan, zolang de voorraad strekt. Bij de bestelling duidelijk aan geven welke poster en postergrootte je wilt ontvangen. De posters zijn beschikbaar  in de formaten 50 X 76 cm en 84 X 118 cm.

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.

Deel deze pagina op: