Direct naar hoofdinhoud
×

Overstekende fietsers op kruispunt met verkeerslichten: minder conflicten buiten de bebouwde kom dan binnen

Fietsers die buiten de bebouwde kom een kruispunt met verkeerslichten oversteken komen ruim 3 keer minder vaak in conflict met motorvoertuigen dan fietsers die zo’n kruispunt binnen de kom oversteken. Hoewel er buiten de kom minder conflicten zijn, kunnen deze – door de hogere rijsnelheden, wel tot ernstiger ongevallen leiden. Dit blijkt uit een onlangs afgerond SWOV-onderzoek Conflicten met fietsers op VRI-kruispunten buiten de bebouwde kom.

Lees meer

In het onderzoek richtte SWOV de aandacht op de veiligheid van fietsers op kruispunten die met verkeerslichten worden geregeld. Hierbij was er speciale aandacht voor motorvoertuig-fietsconflicten bij een zogeheten conflictvrije verkeerslichtenregeling. Hierbij krijgen kruisende richtingen om de beurt groen licht. Hoewel deze regeling conflicten uit zou moeten sluiten, blijken ze in de praktijk toch voor te komen.

Door rood rijden en spookfietsen
De belangrijkste oorzaak voor de motorvoertuig-fietsconflicten was het negeren van het rode licht door fietsers. In driekwart van de conflicten was hiervan sprake. Ook tegen de rijrichting in een kruispunt oversteken zorgde voor meer conflicten. Deze manoeuvres leidden tot maar liefst 25 meer conflicten dan bij fietsers die in de juiste richting oversteken.

Vrachtauto’s en rechts afslaande bewegingen risicovol
Uit het onderzoek blijkt verder dat vrachtauto’s bijna drie keer vaker betrokken zijn bij conflicten met overstekende fietsers dan personenauto’s. Rechts afslaande voertuigen zijn relatief het vaakst betrokken bij een conflict. De combinatie van beperkt zicht, trage afrijdsnelheden speelt hierbij zeer waarschijnlijk een rol.

Aanbevelingen voor veiliger kruispuntontwerp

  • Gerichte maatregelen tegen roodlichtnegatie, zoals handhaving en bewustwordingscampagnes;
  • Verlengen van de ontruimingstijd voor zware voertuigen;
  • Aanpassing van de fietsoversteek bij veel spookfietsers, bijvoorbeeld naar een tweerichtingsvoorziening;
  • Uitbuiging van de fietsoversteek, ondanks dat dit buiten de kom niet standaard wordt voorgeschreven.

Vervolgonderzoek 
Hoewel het onderzoek belangrijke inzichten biedt, wijst SWOV op de noodzaak van verder onderzoek naar de relatie tussen conflicten en daadwerkelijke ongevallen, de rol van voertuigmassa en snelheid bij de totstandkoming van ernstige conflicten, en de motivatie van fietsers om door rood te rijden. 

Het nu afgeronde kruispuntonderzoek maakt onderdeel uit van de SWOV Kennisagenda 'Geloofwaardig en veilig wegontwerp'. Met de Kennisagenda wil SWOV een betere onderbouwing geven voor bestaande CROW-ontwerprichtlijnen. Vorig jaar voerde SWOV een soortgelijk onderzoek uit naar kruispunten binnen de bebouwde kom.

Wil je meer weten ga naar de website van het SWOV voor het volledige rapport.

Bron: SWOV

Deel deze pagina op: