Direct naar hoofdinhoud
×

Van alle elektrische fietsers komen kinderen van 12-17 jaar het vaakst op de Spoedeisende Hulp (SEH) terecht.

Het aantal slachtoffers met hersenletsel in deze leeftijdsgroep is de afgelopen vijf jaar ruim verzesvoudigd. Deze groei kan maar deels worden verklaard door de toename van het aantal elektrische fietskilometers. Dit blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL in opdracht van het ministerie van IenW.

Lees meer

In 2024 bezochten naar schatting 74.300 mensen de SEH als gevolg van een fietsongeval, zo blijkt uit het onderzoek. Minimaal 19 procent hiervan reed op een elektrische fiets, dat is een verdubbeling van het aantal in 2020. In de leeftijdsgroep van 12-17 jaar is het aantal bezoeken van elektrische fietsers aan de SEH ruim zeven keer zo groot geworden. In het algemeen komt deze leeftijdsgroep het vaakst op de SEH terecht na een fietsongeval, gemeten in aantallen per levensjaar. Het aantal niet-elektrische fietsers dat de SEH bezoekt is in alle leeftijdsgroepen nog altijd ruim hoger dan het aantal elektrische fietsers.

Grafiek Spoedeisende hulp(SEH) bezoeken per leeftijdsgroep en fietstype   


Aanzienlijk letsel
Elektrische fietsers lopen vaker letsel op. Ze hebben na een ongeval zo’n 20 procent meer kans op een ziekenhuisopname en 80 procent meer kans op hersenletsel dan niet-elektrische fietsers. Het aantal SEH-bezoeken van elektrische fietsers met aanzienlijk letsel (MAIS2+) groeide tussen 2020 en 2024 met 92 procent, bijna een verdubbeling. Onder 12-17 jarigen is dit aantal bijna verzesvoudigd.
Het aantal SEH-bezoeken van elektrische fietsers met hersenletsel is met 86 procent gestegen, en onder 12-17 jarigen ruim verzesvoudigd.
Onder niet-elektrische fietsers was er geen significante stijging of daling in het aantal letselongevallen.
 
Toename kilometers

De stijging van het aantal SEH-bezoeken met aanzienlijk letsel van de groepen 12-17 jaar, 18-24 jaar, 25-39 jaar en 40-54 jaar lijkt slechts gedeeltelijk verklaard te kunnen worden door een toename van het aantal e-fietskilometers. Het aantal gefietste kilometers op een elektrische fiets steeg gemiddeld met 59 procent en bij de groep 12-17 jarigen met 180 procent.
 
Vaker in botsing

Elektrische fietsers die de SEH bezochten waren significant vaker in botsing gekomen met een andere verkeersdeelnemer of een object dan niet-elektrische fietsers. Vooral in de leeftijdsgroep 12-17 viel dit op, hier had 36 procent een botsing gehad op een elektrische fiets tegenover 29 procent op een niet-elektrische fiets. Bij zowel elektrische als niet-elektrische fietsers komt een eenzijdig ongeval nog altijd het vaakst voor.
 
Fatbike
Het aantal geregistreerde fatbikeslachtoffers op de SEH groeide van 0 in 2020 naar 301 in 2024. Dit is vier procent van alle geregistreerde fietsslachtoffers. Uit de meetweek fietsongevallen, waarin geen sprake van onderregistratie was en waar alle SEH-afdelingen in Nederland aan meededen, bleek zeven procent op een fatbike gereden te hebben. Evenveel kinderen van 12-15 jaar kwamen in deze week op de SEH na een ongeval met een fatbike als na een ongeval met een andere elektrische fiets.
 
Achtergrond en publicatie
VeiligheidNL publiceerde de resultaten van het onderzoek eind augustus in een factsheet en een onderzoeksrapport. De gebruikte data zijn afkomstig uit het Letsel Informatie Systeem van VeiligheidNL, uit het Onderzoek Onderweg in Nederland (ODiN) en van het CBS.
 
 
Bron: VeiligheidNL

Deel deze pagina op: