Direct naar hoofdinhoud
×

Go Safe zonder afleiding virtual reality VO

Afleiding speelt steeds vaker een rol bij een verkeersongeluk, vooral onder jongeren. 'Go Safe zonder afleiding virtual reality' is gericht op leerlingen in de onderbouw. Middels een VR-beleving ervaart de leerling hoe en waarom het gebruik van een smartphone en fietsen niet samengaan en tot ernstige ongelukken kan leiden. In de lessen worden actieve werkvormen gebruikt zoals het onderwijsleergesprek, groepsgesprek, groepsopdracht en zelfwerkzaamheid.

Lees meer

Leerdoelen

  • De leerling weet aan het einde van de les wat de invloed is van afleiding door een smartphone op zijn of haar verkeersveiligheid.
  • De leerling leert weerstand te bieden aan de verleiding om tijdens de verkeersdeelname op zijn of haar smartphone te kijken.
  • De leerling is gemotiveerd om afleiding in het verkeer door zijn of haar smartphone te voorkomen en zijn of haar veiligheid in het verkeer te vergroten.

Projectbeschrijving

In de les komen drie onderdelen aan bod waarbij de leerlingen worden meegenomen in de wereld van afleiding in het verkeer.

Onderdeel 1 Gevaarherkenning

In onderdeel 1 gaat het om gevaarherkenning. Hoe gevaarlijk is het om op mijn telefoon te kijken of een berichtje te typen? Ook worden gewoontes besproken. Je weet dat afleiding door de smartphone gevaarlijk is, maar waarom gebruik je die dan toch?

Onderdeel 2 VR-bril

In onderdeel 2 leren de leerlingen via de VR-bril in diverse situaties dat telefoongebruik en fietsen niet samengaan en tot ongevallen kunnen leiden. Door middel van een testje vooraf ervaart elke leerling dit op zijn of haar eigen niveau.

Onderdeel 3 Gedrag

In onderdeel 3 zoeken de leerlingen zelf naar oplossingen. Hiermee wordt de intentie tot het veranderen van gedrag en de motivatie en acceptatie voor nieuw en veiliger gedrag vergroot. Elke leerling ontvangt een foto in een GO MONO-lijst die hij zelf op social media mag plaatsen.

Deel deze pagina op: