Direct naar hoofdinhoud
×

Split the Risk! doe-het-zelf-pakket

Afleiding op de fiets is gevaarlijk. Scholieren luisteren naar muziek, kletsen veel en kijken vaak op hun telefoon tijdens het fietsen. Split the Risk! maakt leerlingen bewust van deze risico’s. Aan de hand van leuke experimenten en filmpjes krijgen leerlingen inzicht in hun eigen persoonskenmerken en de werking van hun zintuigen in relatie tot afleiding in het verkeer. Ze leren om stil te staan bij risico’s die ze nemen.

Lees meer

Leerdoelen

  • Leerlingen zijn zich bewust van de risico's van afleiding in het verkeer.
  • Leerlingen kennen hun persoonskenmerken en de gevolgen hiervan voor afleiding in het verkeer.
  • Leerlingen kennen de werking van hun zintuigen en weten welke gevolgen dit heeft bij afleiding in het verkeer.
  • Leerlingen herkennen risico’s van afleiding in het verkeer en kunnen deze risico’s verkleinen.

Projectbeschrijving

De lessen Split the Risk! zijn opgebouwd uit drie onderdelen: een persoonlijkheidstest, het testlab en een CSI-analyse. In de persoonlijkheidstest beantwoordt iedere leerling vijftien meerkeuzevragen. Daarmee worden de eigen gedragskenmerken in kaart gebracht. Wat betekenen deze kenmerken voor het nemen van risico’s? Loopt de ene leerling meer kans op een ongeluk dan de andere? In het Testlab voeren de leerlingen in groepjes eenvoudige proefjes uit in situaties waarin ze worden afgeleid. Ze ontdekken de (on)mogelijkheden van hun zintuigen. Wat betekent dat voor afleiding op de fiets? In de CSI-analyse gaan leerlingen als echte forensische onderzoekers grondig te werk, net als in de gelijknamige televisieserie. Ze analyseren een film aan de hand van een analysekaart waarbij ze zoeken naar (aanwijzingen voor) risicovolle situaties. De CSI-analyse wordt afgesloten met een nabeschouwing: wie herkent zich in de hoofdpersoon? Hoe ga je om met groepsdruk? Tot slot worden gadgets van de MONO-campagne uitgedeeld voor de leerlingen én hun ouders.

Deel deze pagina op: