Vreemde opmaak of geen afbeeldingen? Bekijk de online versie.
logo CAMPAGNEINFO
Editie 98 jaargang 18 - juli 2023
Campagne 'ik rij MONO' van start

Maandag 4 september  gaat wederom de landelijke 'Ik rij MONO' campagne van start. Social media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. De campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat samenwerkt met provincies, gemeenten, politie, diverse maatschappelijke organisaties, telecomproviders en andere bedrijven.

Klik hier voor ROVL/ campagnes

MONO staat voor één of alleen. De campagne gaat over met één ding tegelijk bezig zijn in het verkeer. Want als je rijdt of fietst, hoef je maar op één ding te letten: de weg. Het doel van de 'Ik rij MONO'  campagne is dan ook om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden.  

Mij Nie appen= mij niet storen
Er zijn verschillende manieren om MONO te rijden. Bijvoorbeeld door je telefoon op niet storen te zetten zodat je niet wordt afgeleid door binnenkomende meldingen. Ook door anderen voor vertrek te laten weten dat je onderweg bent, zodat zij weten dat ze jou geen bericht moeten sturen. Of door je telefoon op stil te zetten. Zo hou je je ogen op de weg in plaats van op je scherm. Ook gamen, bedienen van navigatie, online vergaderen, muziek opzoeken en films kijken zijn vormen van afleiding. Uiteraard kun je wel vooraf je navigatie aanzetten en blijf je telefonisch altijd bereikbaar voor spoedsituaties, ook als je MONO rijdt of fietst. 

In de nieuwe campagnematerialen worden automobilisten en fietsers duidelijker aangespoord om ervoor te zorgen dat zij onderweg niet afgeleid worden door binnenkomende berichten. Met name het handelingsperspectief 'zet voor vertrek je telefoon op niet storen' wordt aangescherpt.

Het onderwijs en MONO

Jongeren groeien op met de smartphone. Daarom is het belangrijk hen nu alvast de norm mee te geven om geen sociale media te gebruiken tijdens het fietsen. In de netwerkvergaderingen wordt besproken hoe scholen aandacht kunnen geven aan deze campagne. Voorbeelden zijn het ophangen van de posters en het onderwerp bespreken met de leerlingen. De nieuwe filmpjes van de MONO campagne kunnen hierbij helpen. Tevens zijn er ook banners en filmpjes beschikbaar die gebruikt kunnen worden op centrale informatieschermen, websites, Facebook of Instagram. 

Naast deze materialen zijn er ook You Tube filmpjes ontwikkeld door de stichtingen Yannick en TButterfly die scholen kunnen gebruiken om het onderwerp in de klas te bespreken. Met name verspreiding van deze filmpjes via scholen en social mediakanalen kan eraan bijdragen om de doelgroep te bereiken.

Bovengenoemde digitale materialen zoals banners, de links naar de YouTube filmpjes en stichtingen zijn te vinden op de website van ROVL

Verkeersactieve scholen die in de portal doe-het-zelf educatieprojecten hebben gekozen die betrekking hebben op het thema afleiding in het verkeer zoals het lespakket ‘Doe meer met MONO’, ‘MONO: stop weg stap op!’, 'Appjelater', ‘Missie 3014’ of ‘Split the risk! Doe-het-zelfpakket' kunnen deze campagne ondersteunen door deze projecten in deze periode uit te voeren. 

Klik hier voor ROVL/Ik rij MONO/toolkit
MONO zakelijk

Voor bedrijven is er een MONO zakelijk toolkit ontwikkeld. Deze toolkit biedt de mogelijkheid om MONO binnen bedrijf of organisatie zichtbaar te maken met verschillende middelen zoals sleutelhangers, stickers, parkeerbordjes en te personaliseren posters. Ook biedt MONO Zakelijk handvatten om MONO-beleid toe te passen binnen het bedrijf of de organisatie.  Ga naar www.monozakelijk.nl voor de toolkit.

Campagnematerialen

Naast de mottoborden op het hoofdwegennet bestaat de campagne uit posters langs invalwegen. Ook zijn er advertenties in dag- en weekbladen, een persbericht en berichten op sociale media. Ook zijn er spots op  landelijke en provinciale radio- en tv en in bioscopen. Tevens worden advertenties op de achterzijde van streekbussen en abri's door heel Limburg geplaatst. 

De advertenties en het persbericht staan op de website van ROVL en kunnen gedownload worden. Verder zijn hier ook de verschillende soorten posters en voorbeelden voor sociale media berichten en bijbehorend  beeldmateriaal te downloaden die partners kunnen gebruiken voor hun communicatiekanalen. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. Voor meer informatie over de landelijke campagne klik hier.

Voor regionale ondersteuning van deze campagne zijn diverse poster varianten, fietser en automobilist, in twee formaten beschikbaar:
- Poster 50x76 cm
- Poster 84x118 cm

Alle campagnekalenderdeelnemers ontvangen het campagnemateriaal in de aangegeven hoeveelheden. Het basis- en voortgezet onderwijs ontvangen in september een mailing met posters. Voor alle materialen geldt op = op! Voor nabestellingen en reacties op deze actie kun je reageren via info@rovl.nl

Klik hier voor ROVL/ Ik rij MONO/ toolkit

Volgende campagne: Fietsverlichting - eind oktober.

Klik hier voor volledige campagnekalender.

Voor meer informatie www.rovl.nl of info@rovl.nl

Contact
Gouvernement aan de Maas
Limburglaan 10
6229 GA Maastricht
Postbus
Postbus 5700
6202 MA MAASTRICHT
Indien u geen nieuwsbrieven meer wilt ontvangen van rovl klik dan hier