Vreemde opmaak of geen afbeeldingen? Bekijk de online versie.
logo CAMPAGNEINFO
Editie 101 jaargang 19 - februari 2024
Campagne 'Ik rij MONO' weer van start

Social media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Daarom gaat 6 maart de landelijke campagne ‘Ik rij MONO’ weer van start. De campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat samenwerkt met provincies, gemeenten, politie, diverse maatschappelijke organisaties, telecomproviders en andere bedrijven.

Klik hier voor ROVL/ campagnes

Het doel van de Ik rij MONO campagne is om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden.  De campagne richt zich ook op hun sociale omgeving – de mensen die deze bestuurders een bericht sturen. Vanuit de gedachte: als je weet dat iemand onderweg is, stuur dan geen berichten. 

Mij Nie Appen!
Met de campagneslogan ‘Mij Nie Appen’, richten we ons niet alleen op de bestuurder van de auto of fiets, maar ook op de verstuurder van de berichtjes. Wanneer je weet dat iemand aan het fietsen of autorijden is, is het beter om diegene even geen berichten te sturen. Zo helpen we elkaar om de aandacht op de weg te houden. Want samen zijn we verantwoordelijk voor veiligheid in het verkeer.

We vragen automobilisten en fietsers om ervoor te zorgen dat zij onderweg niet afgeleid worden door binnenkomende berichten. Hiervoor kunnen zij een manier kiezen die bij hen past. De een zet voor vertrek de telefoon op stil of op niet storen, de ander zal de telefoon in de tas laten. 

In 3 seconden ben je een voetbalveld verder
De meeste mensen weten wel dat appen tijdens het rijden of fietsen risicovol is maar realiseren zich niet hoeveel meter ze in de paar tellen afleggen. Hoe gevaarlijk is het nu echt om niet op de weg te letten. Een voorbeeld”: Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af - dat is de lengte van een half voetbalveld! Rij je op de snelweg 120 km per uur, dan ben je in 3 seconden al 100 meter verder. Dan heb je dus al een heel voetbalveld overgestoken - zonder te kijken.  Zowel een bericht lezen en schrijven duurt vaak langer dan 3 seconden.

Risico's
Je kunt een boete krijgen voor handheld bellen, sms-en of appen tijdens het autorijden. Voor fietsers die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 150,- exclusief administratiekosten. Voor automobilisten, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 380,- exclusief administratiekosten. De boetes voor verkeersovertredingen staan in de Boetebase van het Openbaar Ministerie.

Het onderwijs en MONO

Jongeren groeien op met de smartphone. Daarom is het belangrijk hen nu vast de norm mee te geven om geen sociale media te gebruiken tijdens het fietsen. In de netwerkvergaderingen wordt besproken hoe scholen aandacht kunnen geven aan deze campagne. Voorbeelden zijn het ophangen van de posters en het onderwerp bespreken met de leerlingen. De filmpjes van de MONO campagne kunnen hierbij helpen. Tevens zijn er ook banners en filmpjes beschikbaar die gebruikt kunnen worden op centrale informatieschermen, websites, Facebook of Instagram. 

Naast deze materialen zijn er ook You Tube filmpjes ontwikkeld door de stichtingen Yannick en TButterfly die scholen kunnen gebruiken om het onderwerp in de klas te bespreken. Met name verspreiding van deze filmpjes via scholen en social mediakanalen kan eraan bijdragen om de doelgroep te bereiken.

Bovengenoemde digitale materialen zoals banners, de links naar de YouTube filmpjes en stichtingen zijn te vinden op de website van ROVL

Verkeersactieve scholen die in de portal doe-het-zelf educatieprojecten hebben gekozen die betrekking hebben op het thema afleiding in het verkeer zoals het lespakket ‘Doe meer met MONO’, ‘MONO: stop weg stap op!’, 'Appjelater', ‘Missie 3014’ of ‘Split the risk! Doe-het-zelfpakket' kunnen’ deze campagne ondersteunen door deze projecten in deze periode uit te voeren. 

Klik hier voor ROVL/ MONO/ toolkit
MONO zakelijk

Voor bedrijven is er een MONO zakelijk toolkit ontwikkeld. Deze toolkit biedt de mogelijkheid om MONO binnen bedrijf of organisatie zichtbaar te maken met verschillende middelen zoals sleutelhangers, stickers, parkeerbordjes en te personaliseren posters. Ook biedt MONO Zakelijk handvatten om MONO-beleid toe te passen binnen het bedrijf of de organisatie.  Ga naar www.monozakelijk.nl voor de toolkit.

Campagnematerialen

Naast de mottoborden op het hoofdwegennet bestaat de campagne uit posters langs invalwegen, advertenties in de Limburgse media, berichten op sociale media en persberichten. Ook zijn er spots op provinciale radio- en tv en in bioscopen. Tevens worden advertenties op de achterzijde van streekbussen en abri's door heel Limburg geplaatst. De advertenties en het persbericht staan op de website van ROVL en kunnen gedownload worden. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. Voor meer informatie over de landelijke campagne ga naar www.MONO.nl.

Alle campagnekalenderdeelnemers ontvangen het campagnemateriaal in de aangegeven hoeveelheden. Voor regionale ondersteuning van deze campagne zijn posters in twee formaten beschikbaar:
• Posters 84 x 118 cm
• Posters 50 x 76 cm
 
Voor alle materialen geldt op = op! Voor nabestellingen en reacties op deze actie kunt u reageren via info@rovl.nl

Klik hier voor ROVL/ MONO/ toolkit

Volgende campagne: Snelheid - begin mei.

Klik hier voor volledige campagnekalender.

Voor meer informatie www.rovl.nl of info@rovl.nl

Contact
Gouvernement aan de Maas
Limburglaan 10
6229 GA Maastricht
Postbus
Postbus 5700
6202 MA MAASTRICHT
Indien u geen nieuwsbrieven meer wilt ontvangen van rovl klik dan hier