Vreemde opmaak of geen afbeeldingen? Bekijk de online versie.
logo CAMPAGNEINFO
Editie 112 jaargang 20 - juni 2025
Campagne ' Top jij blijft Bob' van start

Maandag 7 juli gaat de Bob-zomercampagne van start. Deze campagne stimuleert automobilisten om zich aan hun eigen goede norm om nuchter te blijven  te houden, en complimenteren ze daarvoor met de campagneslogan: ‘TOP jij blijft Bob’. Bob is daarbij degene die geen alcohol drinkt en de anderen veilig thuis brengt. Door het gebruik van alcohol kan immers de verkeersveiligheid in gevaar komen. 

Klik hier voor ROVL/ campagnes

Met de campagne willen we dat automobilisten met de intentie om niet te veel te drinken als ze nog moeten rijden, het vertrouwen hebben dat ze zich aan hun voornemen om nuchter te rijden kunnen houden. Ook als ze in verleiding gebracht worden. De focus in de campagne is gericht op automobilisten, alleen rijders en samen rijders, die met de auto naar locaties gaan waar alcohol wordt geschonken tijdens allerlei activiteiten. Denk aan automobilisten en hun passagiers die naar een zomers evenement gaan, naar een (examen)feestje gaan of naar de sportkantine. 

Juist in die situaties kunnen automobilisten door de gezellige sfeer en het groepsproces in de verleiding komen om alcohol te drinken, ook al hebben ze zich voorgenomen om als Bob nuchter te blijven. Met deze campagne gebruiken we humor om jong en oud eraan te herinneren dat Bob niets drinkt en het normaal is om, als je wat aangeboden krijgt, dit niet aan te nemen. Ook maakt de campagne mensen die 'rondjes' geven meer bewust dat er een Bob is. 

Campagnematerialen
Naast de mottoborden op het hoofdwegennet bestaat de campagne uit posters langs invalwegen, advertenties in dag- en weekbladen en persbericht. Naast sociale en online media worden ook bioscoop-, radio-en tv-spots uitgezonden. De advertenties en het persbericht staan op de website van ROVL en kunnen gedownload worden. Verder zijn hier ook de verschillende soorten posters en voorbeelden voor sociale media berichten en bijbehorend  beeldmateriaal te downloaden die partners kunnen gebruiken voor hun communicatiekanalen. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. Voor meer informatie over de landelijke campagne ga naar de website van Kom veilig thuis.

Verder zullen in de komende periode campagneteams evenementen in Limburg bezoeken om in gesprek te gaan de bezoekers of om de bezoekers te laten ervaren hoe gevaarlijk het is om na gebruik van alcohol of drugs deel te nemen aan het verkeer. Wil je weten waar de campagneteams zijn ga naar de agenda op de website van het ROVL

Voor regionale ondersteuning van deze campagne is de poster Top, jij blijft BOB in twee formaten beschikbaar:
- Poster 50x76 cm
- Poster 84x118 cm

Alle campagnekalenderdeelnemers ontvangen het campagnemateriaal in de aangegeven hoeveelheden. Bij bestellen kan, zolang de voorraad strekt. Voor nabestellingen en reacties op deze actie kun je reageren via info@rovl.nl

Klik hier voor ROVL/ ZomerBob/ materialen
Bob houdt de nul

Bob drinkt helemaal geen alcohol. Want als je eenmaal begint, wordt het steeds lastiger om 'nee' te zeggen. Dat komt niet alleen door de gezellige sfeer en het ‘groepsproces’, maar ook door het ontremmende effect dat alcohol heeft:

  • Elk glas alcohol geeft je zin in nóg meer alcohol.
  • Je voelt je zelfverzekerder en onderschat de risico’s en gevaren van rijden onder invloed van alcohol.
  • Na een paar alcoholische drankjes gaat je rijvaardigheid al flink achteruit. Je kunt je moeilijker concentreren op het verkeer. Je reactievermogen neemt af en je hebt moeite om koers te houden.
  • Je wordt impulsiever en losser. Je zoekt de grenzen op van wat wel en niet mag. Ook in het verkeer.

Uit onderzoek blijkt dat 1 drankje al genoeg is, om je trek te geven in het volgende. En dat gebeurt razendsnel, omdat alcohol in ongeveer 10 minuten je hersenen bereikt.

Met wie, wanneer en waar je drinkt heeft ook invloed. Zeg maar eens 'nee' tegen je vrienden en familie als het gezellig is en iedereen een drankje neemt. Omdat het bij de sfeer hoort of omdat je niet zo flauw wilt doen. Voor je het weet, zit je aan de wettelijke grens van wat je mag drinken. Ga je er overheen dan breng je jezelf, je eventuele passagiers én andere verkeersdeelnemers in gevaar. Daarnaast riskeer je ook nog eens een hoge boete of zelfs verlies van je rijbewijs. Een Bob heeft daarom dus 0% op. Zorg dus dat je altijd een Bob afspraak maakt of kies er voor zelf Bob te zijn. Dan kan iedereen veilig thuiskomen.

Volgende campagne: Ik rij MONO - begin september.

Klik hier voor volledige campagnekalender.

Voor meer informatie www.rovl.nl of info@rovl.nl

Contact
Gouvernement aan de Maas
Limburglaan 10
6229 GA Maastricht
Postbus
Postbus 5700
6202 MA MAASTRICHT
Indien u geen nieuwsbrieven meer wilt ontvangen van rovl klik dan hier