Vreemde opmaak of geen afbeeldingen? Bekijk de online versie.
logo CAMPAGNEINFO
Editie 111 jaargang 20 - mei 2025
Nieuwe Ebike campagne 't Kan Hard Gaan' gaat van start

"t Kan Hard Gaan” is een campagne van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die inspeelt op de problematiek rond opgevoerde fatbikes en e-bikes. Landelijk maar ook regionaal gezien komen er steeds vaker verkeersongevallen voor met deze vervoersmiddelen. Om die reden start het ministerie wederom de campagne tegen het opvoeren van de fatbike en e-bike op 16 juni. Diverse verkeersveiligheidspartners, waaronder het ROVL, dragen deze campagne regionaal uit. Hiermee brengen wij verkeersveiligheid extra onder de aandacht.

Klik hier voor ROVL/ campagnes

Met deze landelijke campagne willen we het opvoeren van elektrische fietsen, waaronder fatbikes, tegengaan om te zorgen dat de verkeersveiligheid niet (verder) in het gedrang komt. Deze campagne is vooral gericht op jonge fatbikers en e-bikers én hun ouders.

Het doel is om hen bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het opvoeren aan banden leggen, zorgt ervoor dat deze jongeren aangesproken worden op het belang van veilige deelname aan het verkeer. En zoals het ministerie van I&W aangeeft ‘gebruikers van de fatbike en e-bike informeren over de regels en risico’s en aansturen op gewenst gedrag’. 

Onderzoek heeft doen blijken dat een effectieve manier om het gedrag van de doelgroepen te veranderen, is om te focussen op “harde risico’s”: een hoge boete, een strafblad, geen verzekering. Dit werkt beter dan richten op medische risico’s of verkeersveiligheid. De campagnestrategie is dan ook om de nadruk te leggen op deze mogelijke materiële verliezen.

Welke regels gelden voor de elektrische fiets (e-bike, elektrische bakfiets en fatbike)? Ga naar de pagina van de Rijksoverheid met regels.

Campagnematerialen

Het campagnebeeld '"t Kan Hard Gaan”' is ontwikkeld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Meer informatie over de landelijke campagne op www.komveiligthuis.nl/ebikes.  Het Rijk voert gedurende de hele campagneperiode een online campagne aangevuld met een brede PR aanpak.

In Limburg wordt deze campagne ondersteund door sociale en online media. Deze digitale materialen en andere materialen zoals verschillende posters voor jongeren en ouders staan in de toolkit onderaan de pagina op de website van het ROVL en kunnen gedownload worden. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. 

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.

Klik hier voor ROVL/ Ebikes/ toolkit

Volgende campagne: Bob zomercampagne - begin juli.

Klik hier voor volledige campagnekalender.

Voor meer informatie www.rovl.nl of info@rovl.nl

Contact
Gouvernement aan de Maas
Limburglaan 10
6229 GA Maastricht
Postbus
Postbus 5700
6202 MA MAASTRICHT
Indien u geen nieuwsbrieven meer wilt ontvangen van rovl klik dan hier