Skip to main content

Ontwerpwedstrijd 'Smart op de fiets'

Ongeveer 1 op de 5 verkeersongelukken waarbij lopende of fietsende jongeren betrokken zijn, komt doordat zij hun smartphone gebruiken in het verkeer. Het is belangrijk dat jongeren zich bewust zijn van de gevaren die het gebruik van de smartphone in het verkeer met zich meebrengt. En wat werkt dan nog beter dan op een creatieve manier hiermee zelf aan de slag te gaan? Door deelname aan deze ontwerpwedstrijd stimuleren we leerlingen om (nog eens) goed na te denken over de gevaren voor hunzelf én anderen van smartphone gebruik op de fiets. Waarom appen en ‘snappen’ ze nog steeds in het verkeer?

Lees meer

Door de leerlingen zelf een campagneposter te laten maken, wordt dit onderwerp op een ludieke manier binnen de school bespreekbaar gemaakt. Omdat leerlingen zelf een standpunt innemen, moeten zij ook zichzelf overtuigen. De ervaring leert dat deze overtuiging vele malen sterker is dan een overtuiging die van buiten de leerling komt. Ook de groepsdynamiek draagt hier op een positieve manier aan bij! Beter dan dat een overheid of docent wijst op de gevaren. Tijdens het maken en presenteren van de campagnes werken leerlingen ook aan het ontwikkelen van een positieve sociale norm richting verkeersveilig gedrag. Het wordt dus een campagne uiting gemaakt door en voor dezelfde doelgroep.

De lesopdracht
We dagen leerlingen uit zélf een campagneposter te ontwikkelen waarmee ze andere jongeren bewust maken van de gevaren van het gebruik van de smartphone tijdens het fietsen. De leerlingen kunnen zelf bepalen hoe ze de poster invullen, zolang deze maar aan de doelstelling bijdraagt.

Hoe de wedstrijd werkt
De winnende poster zal gebruikt worden als scholencampagneposter in Limburg in de volgende campagneperiode! En de beste inzending wint een klassenuitje naar Movie Park Duitsland.  Alle eerste en tweede klas leerlingen van middelbare scholen in Limburg kunnen meedoen aan deze wedstrijd. Per school worden er 5 posters geselecteerd die beoordeeld zullen worden door een deskundige jury. Deze jury bepaalt een voorselectie, waarbij de 5 beste inzendingen genomineerd worden om hun campagneposter te presenteren. Scholen krijgen bericht als een inzending van hun school genomineerd is voor de Limburgse finaleronde. De betreffende leerling/leerlingen worden dan uitgenodigd hun poster te laten zien tijdens de finale. Na de presentatie van de campagneposters volgt de prijsuitreiking. Voor alle genomineerden in de Limburgse finale is er ook nog een mooie verrassing. Niemand gaat dan met lege handen naar huis, iedereen is winnaar maar vooral de leerlingen zelf omdat ze voortaan beter nadenken over smartphonegebruik in het verkeer.

Scholen die willen deelnemen kunnen zich inschrijven voor 16 november 2018 (let op deze datum was eerst 12 oktober 2018). De uiterste datum voor de inzendingen is 5 april 2019. Aanmeldingen en inzendingen direct mailen naar n.kleinen@vvn.nl.

In de downloadlijst vind je één algemene handleiding voor docenten en één voor de leerlingen. De Limburgse finale vindt plaats in mei 2019.