Skip to main content

Aandacht op de weg : Rij MONO, fiets MONO

MONO rijden is ongestoord onderweg zijn. Zonder afleiding van je telefoon. Zodat je je ogen op de weg houdt en niet op je scherm. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Daarom gaat begin september de landelijke campagne ‘Mono, ongestoord onderweg’ weer van start.

Lees meer

Het onderwijs en MONO
Jongeren groeien op met de smartphone. Daarom is het belangrijk hen nu vast de norm mee te geven om geen sociale media te gebruiken tijdens het fietsen. In de netwerkvergaderingen wordt besproken hoe scholen aandacht kunnen geven aan deze campagne. Voorbeelden zijn het ophangen van de posters en het onderwerp bespreken met de leerlingen. De 2 campagne filmpjes op deze pagina kunnen hierbij helpen. Tevens zijn er ook banners en filmpjes beschikbaar die gebruikt kunnen worden op centrale informatieschermen, websites, Facebook of Instagram. Deze digitale advertenties en banners staan in de downloadlijst.onderaan deze pagina.

Stichtingen Tbutterfly en Yannick
Naast deze materialen zijn er ook You Tube filmpjes ontwikkeld door de stichtingen TButterfly (Tommy-Boy) en  Yannick die scholen kunnen gebruiken om het onderwerp in de klas te bespreken. Met name verspreiding van deze filmpjes via scholen en social mediakanalen kan er aan bijdragen om de doelgroep te bereiken.

Smart op de fiets
Scholen uit het voortgezet onderwijs kunnen dese campagne ondersteunen door deel te nemen aan de ontwerpwedstrijd “Smart op de fiets” van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Meer informatie over de ontwerpwedstrijd 'Smart op de fiets' klik hier. Inschrijven kan tot 16 oktober 2020 inschrijven via n.kleinen@vvn.nl.

Op de fiets? even niets?
Basisscholen kunnen deze campagne ondersteunen door het lespakket ’Op de fiets? Even niets’ van Veilig Verkeer Nederland in te zetten. Voor meer informatie over 'Op de fiets? Even niets' klik hier

MONO zakelijk
Voor bedrijven is er een MONO zakelijk toolkit ontwikkeld. Deze toolkit biedt de mogelijkheid om MONO binnen bedrijf of organisatie zichtbaar te maken met verschillende middelen zoals sleutelhangers, stickers, parkeerbordjes en te personaliseren posters. Ook biedt MONO Zakelijk handvatten om MONO-beleid toe te passen binnen het bedrijf of de organisatie.  Klik hier voor de toolkit

Campagne
Landelijk worden attentieborden langs de snelwegen geplaatst en radio-en tv-spots uitgezonden.In Limburg wordt deze campagne ondersteund door posters langs invalwegen, advertenties in dag- en weekbladen, persbericht en via social media. De digitale materialen, advertenties, banners en het persbericht staan in de downloadlijst. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes.

De campagne ‘MONO, ongestoord onderweg' sluit helemal aan bij het ROVL-thema 'aandacht op de weg'. Meer info over de landelijke campagne kijk op www.MONO.nl.

Materialen
Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden. Om extra materialen aan te vragen mail naar info@rovl.nl. Bijbestellen kan, zolang de voorraad strekt. Bij de bestelling duidelijk aan geven welke postergrootte je wilt ontvangen. De posters zijn beschikbaar  in de formaten 50 X 76 cm en 84 X 118 cm.
Het basis- en voortgezet onderwijs ontvangen in september een mailing met posters van de scholencampagne ‘Smart op de Fiets’.

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.