Blog #mvd01.

Naar eigen begrafenis in Belgische verkeersveiligheidscampagne

Gisterochtend kwam ik in het nieuws het confronterend filmpje van onze Belgische buren tegen waarmee ze snelheidsduivels willen wakker schudden. Zes hardrijders werden uitgenodigd op hun eigen begrafenis. Alles werd gefilmd met een verborgen camera. Hun eigen vrienden en familieleden hielden hen een spiegel voor. Dan kan je niet onverschillig blijven, toch!


Gezocht: Innnovatief project voor jonge bestuurders!

In 2014 wordt, conform het Meerjaren Uitvoeringsplan (MUP) ROVL, de focus gelegd op de jonge bestuurders als kwetsbare groep in het verkeer. Onder jonge bestuurders worden 16- tot 24-jarigen bedoeld die een voertuig besturen. Doel van het jaar van de jonge bestuurder is het genereren van aandacht en bewustzijn voor de veiligheid van jonge bestuurders in het verkeer in de geest van “maak van de nul een punt”. Bij de jonge bestuurder zelf is het doel vaardigheden en veilig gedrag te vergroten.

Het ROVL wil iedereen die een relatie heeft met de doelgroep jonge bestuurders (16-24 jaar) en verkeersveiligheid uitdagen om een innovatief idee in te dienen dat in 2014 als project uitgevoerd kan worden als onderdeel van het themaprogramma Jonge bestuurders.


Wie wordt ambassadeur #mvd01. 2013?

Iedereen die verkeersveiligheid ter harte neemt en die bereid is zich actief in te zetten om veiligheid te bevorderen is een ambassadeur voor “maak van de nul een punt”(#mvd01.). Ieder ongeval is er één teveel. De belangrijkste missie van de ambassadeurs is verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg in het algemeen en daarbij de weggebruiker bewust maken van zijn eigen verantwoordelijkheid in het verkeer, zodat met vereende krachten in gezamenlijkheid toegewerkt kan worden naar nul verkeersslachtoffers!


Prijsvraag beste verkeersveilige fietsidee van Limburg

Prijsvraag

Beste verkeersveilige fietsidee van Limburg


'Bekende Belgen' sterven in spotje

„Even uw aandacht voor een pas binnengelopen bericht: op de A12 zou mediafiguur Goedele Liekens zijn omgekomen in een verkeersongeval.” Met deze woorden opent een radiospot om verkeersveiligheid in België te promoten. Vier bekende Belgen ‘overlijden’ om aandacht te vragen voor veilig rijgedrag. Het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid denkt dat er beter wordt geluisterd als er een bekende naam valt.


Campagne Laat je niet afleiden.

20 jaar SMS

De populaire dienst SMS heeft inmiddels zijn twintig jarig bestaan gevierd. “Merry Christmas”, stuurde programmeur Meil Papworth op 3 december 1992 naar de directeur van Vodafone.


Rij fraai en verdien een vlaai

Ja ja, die Limburgers halen de pers als er vlaaien worden uitgedeeld. Zeker als dit gebeurt om goed verkeersgedrag te belonen. Het is niet moeilijk om de stereotypen te bevestigen in het Bourgoundische deel van ons kikkerlandje. Die gekke Limburgers toch, die maken de kachel aan. Vanuit een Calvinistische inborst geredeneerd is dit dus inderdaad de omgedraaide wereld. Belonen voor goed (over normaal!) gedrag. Dat is toch niet normaal meer.


Loslaten

Je kent ze wel, de borden en spandoeken, die ons toeroepen dat de scholen weer zijn begonnen. Jaren geleden gingen mijn kids in onze woonplaats naar school. Ze zijn inmiddels volwassen, dus zorg om schoolgaande kinderen heb ik (en ook mijn vrouw) niet meer. Althans als ik het vanuit mijn eigen kleine perspectief beschouw. Maar die zorg heb ik wel degelijk, of zou ik dagdagelijks wel moeten hebben. Teveel jonge mensen raken op lesachterstand door, al dan niet langdurig, verzuim als gevolg van een valpartij of erger een aanrijding. Of in het ergste geval hoeven ze helemaal niet meer naar school


Smartphone uitbannen?

Google Glass, een bril maar dan anders, komt steeds dichterbij. Ergens in 2014 is het op de markt. Het klonk jaren geleden nog zo futuristisch, een bril waarmee je informatie aangereikt krijgt op een soort Head Up Display. In je normale zichtveld zie je informatie 'geprojecteerd' over aankomende buien, aanbiedingen van winkeliers waar je langs loopt, het 'koppie' van diegene die je probeert te bellen (heet dat nog zo?), je route die je moet lopen en vul maar in. Augmented reality dus, toegevoegde realiteit. Beam me up Scotty! Google Glass gaat een hoop veranderen!


Jaar van de Fiets

Met een scheef oog kijkend naar de zoveelste etappe van de Tour de France 2012, waarbij een aantal 'stumperds' de hele dag op kop fietsen om vlak voor de finish te worden ingehaald, doe ik inspiratie op voor deze blogpost. Niet zozeer vanwege het met het hoofd tegen de muur karakter van de zinloze ontsnapping, maar de kleuren in het peloton inspireren mij. Volgend jaar is namelijk ons 'Jaar van de Fiets'.